Wednesday, July 18, 2012

Siri Penjelajahan 2012: Bukit Melewati Kuala Selngor

Siri Penjelahan sudah bermula!! untuk edisi 2012..


Tempat: Kota Melawati Kuala Selangor
Ape Yang menarik:  refer picture
koordinate : 3.341253,101.247919
Cara nak pergi: Drive je, lagipun dari rawang dekat je..dlm 45minit - 1 Jam..


Pelakon utama:
Firas Hadif Faizul
Faizul Ahmad
Hartini Omar

Pelakon Pembantu:
Pak Long Firas
Mak Long Firas
Abg hadziq
Abg Harraz
Teh Nadia
Cik Niey






to be continue....hahahaha


Why do babies prefer black and white?


The high contrast between the two colors makes it easier for newborns, whose vision is limited, to see objects and patterns. With every passing month, though, babies' eyes and brains develop a greater ability to take in and process visual information. They'll gradually show an increasing preference for bright, primary colors (red, yellow, and blue) and more complex designs. You'll notice this in about a month or two, when you'll be able to lure your baby's attention with colorful pictures, photos, books, and toys. "By 6 months at the latest, a baby can see pretty darn well," says Jennifer Shu, a pediatrician and director of the newborn nursery at the Children's Hospital at Dartmouth." At that point, his vision is almost on par with that of an adult."


#terima kasih baby centre...:D






*gambar hiasan- Cikniey & Firas amik angin*

Wednesday, July 11, 2012

Anak Memberontak? Anak Degil?


Nk kongsi 1 maklumat dgn kawan semua...mgkin ade yg share kt Fb.. jum baca...boleh dijadikan panduan utk para ibubapa semua...:D



''Anak berusia 1.5 tahun ke 2.5 tahun akan mula memberontak, buang barang, merajuk dan protest. Jika anak anda berkelakuan demikian, bukan bermaksud dia sudah menjadi degil atau kurang ajar. Anak sekecil ini, tidak akan kurang ajar. Dia sedang belajar untuk ekspres diri dia disebabkan dia berasa letih atau kecewa akan sesuatu.

Oleh itu jalan untuk membantu dia menjadi tenang:

1- pegang dia seperti dalam gambar ini.


* hehe..bukan gmbr ini yg dimaksudkan ayat kt atas,,ni gmbr hiasan je..hihi*


*ni gambar yg sebenar*

2- bisikan anda sayang dia dan understand perasaan dia.
3- baca ayat Quran dan A'uzubillah hi manasyaitan nir rajim, supaya syaitan tidak mengambil kesempatan kpd nya dan anda.
4-tenangkan dia dengan kata-kata kasih dan anda pun perlu tenang
5- JANGAN SEKALI-KALI MARAH DAN MENJERIT ATAU MEMUKULNYA KONONNYA UNTUK MENDISIPLINKAN DIA. Ini hanya akan menjadikan dia anak yang pengecut atau yang suka memberontak.''


Salam kasih,

sumber dari FB : Prof. Dr. Rozieta Shaary


#JanganPukulAnak..

Monday, July 9, 2012

TRANS FAT BERACUN??

3,4 hari ni org sibuk duk buh gmbr trans fat beracun kt FB..adoyai..apekah??
ape mksud nye tu..? google2 pun saya masih tk paham..tk  masuk lg..apekah tindakan seterusnye..
susu Firas minum ade dlm kategory ni..cmne den nak buek ni? help...

Friday, July 6, 2012

SALE!!! AEON MEGASALE!!!

Nk share ngn korang.. dh start musim SALE skang...jum abeskan duit..sopingggg..hehe.

bermula 7 July – 26 August 2012...


AEON Mega Sale

*Gambar Hiasan: AEON Anggun Rawang*
Superb bargains, discounts, and savings at AEON.
Enriching your lifestyle.
Products Offered
Apparels                Household               Bags
Cosmetics           Fragrances          Electrical
and more
Time
9am – 9pm
maklumat lanjut korang tgk sndri laman web dorang:

sekian untuk makluman, terima kasih..

Tuesday, July 3, 2012

Resipi & Tip membuat Apam Polkadot

as-salam..

kan dh janji nk buat nk cuba buat lg apam ni..haha.skang saya persembahkan kepada rakan resipi kedua..(MYRESIPI) berjaya! tapi masih tidak puas hati..saya akan cuba buat lagi nanti....

resipi nye:
2 1/2 cawan tepung gandum
3 biji telur
1 cawan susu cair
1 sudu ovalet
3 sudu baking powder
1 cawan gula halus( gula kasar tu korang mesin la bagi halus cm gula icing)
sedikit esen vanila
pewarna kesukaan anda
filing ape2 pun bleh...biasa blubery jem la..

bahan2 tu amik dari peti trus guna..(barang cam ovalet, susu, telur lah..bukn semua..mane de tepung masuk peti ais..;p)


mula2 kisar telur,ovalate,esen vanila dgn telur..sampai kembang mengunakan kelajuan 90km/h (higway punya hadlaju??) haha...tkde lah 90km/h..jgn percaya..kelajuan maksima yg ade pada pengisar kueh anda la..hehe. pastu warna nye akan jadi cm putih/krim
pastu masuk tepung n susu cair..kisar kelajuan biasa je..jgn maksimum mcm tadi, nanti terbang abes tepung..haha..
agak2 dh sebati tuh, bahagi2 la..terpulang korang nk letak warna ape..

then kukus selama 10-15 minit..

tip yang PERLU di beri PERHATIAN...

1) kukus guna api yang PERLAHAN..di ulangi perlahan..jgn besar sgt, nanti cepat naik n kembang..kemudian jadi bantat
2) nk senang kisar pakai blender..(hehe kembang gilerr)
3)ovalet boleh letak lebih, tk memudaratkan...
4)tutp kukus kene balut dgn kain, supaya air peluh tk menitik dlm apam..
5) cara nk bubuh, saya rasa senang pakai piping bag.. sume main tekan je, termasuk la jem tadi..klu pakai sudu, tak cermat meleleh kt tepi2 nanti..
6) ape lagi ek..itu ajelah setakat ni, klu ade teringat2 nanti saya gtau lg okeh...


*dot2 perlu dibaiki lagi..bab gebus dh ok.*

so, kawan2 selamat mencuba! hehe..

#TakNakAmikTempahanLagiSetakatHariIniPenatJugakMenunggu~~

IRON PERFECT CARE AQUA SYSTEM RM108/MONTHS

RM108/MONTHS TANPA INTEREST!! Jangan terkejut... mmg boleh dapat dg hrga tu..murah jimat berbaloi! . b anyak kelebihan nya.. ...